شرکت آبان همراه تجارت از 29 ام اسفند لغایت 13 فروردین تعطیل می باشد پیشاپیش سال خوبی را برای شما عزیزان آرزو مندیم.
Screenshot 2022-12-30 19.36.52

مشکلات نرم افزاری موبایل چگونه به وجود می آید؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام استفاده از برخی نرم افزارها تلفن همراهتان ناگهان دچار اختلال شود خاموش شود یا…. رخ دادن مشکلات نرم افزاری موبایل دلایل متفاوتی دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اولین نکته‌ای که برای جلوگیری از بروز مشکلات تلفن همراه لازم است در نظر گرفته شود رسمی یا غیررسمی بودن نرم افزارها است. بطور کلی سیستم عامل یا Firmware  در تلفن‌های همراه به دو گروه رسمی ( official ) و یا غیر رسمی ( Custom ) تقسیم می‌شوند.

نصب کردن نسخهCustom  یا غیر رسمی اپلیکیشن ها

عموما قبل از نصب کردن نسخه غیر رسمی،  دستگاه باید اصطلاحاً روت (  root) شود. روت کردن گوشی بطور خلاصه به دستکاری نرم افزار گوشی موبایل گفته می‌شود.

با روت کردن و نصب کردن نسخه Custom، بسیاری از فرمان‌های نرم افزاری و الگوریتم‌های امنیتی که در نسخه رسمی گوشی موبایل وجود دارد مختل شده و این موضوع باعث به وجود آمدن ایرادات و مشکلات نرم افزاری موبایل می‌شود.

مهمترین ایرادات گوشی که در اثر نصب نسخه غیر رسمی به وجود می‌آید شامل موارد زیر می‌شود:

  • تخلیه سریع شارژ باتری
  • داغ شدن غیرطبیعی گوشی موبایل
  • خاموش شدن / reset شدن
  • کند شدن گوشی موبایل
  • هنگ کردن گوشی موبایل

یکی از نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که تحت هیچ شرایطی برای حفظ امنیت دستگاه موبایلتان از نسخه‌های غیر رسمی استفاده نکرده و به سراغ روت کردن دستگاه نروید.

اگه گوشی موبایلتان گارانتی داشته باشد و  این دو مورد را روی گوشیتان انجام داده باشید، گارانتی دستگاهتان باطل می‌شود و دستگاه شما تحت هیچ شرایطی شامل دریافت خدمات گارانتی نمی‌شود.

دلایل استفاده از نسخه غیر رسمی یا Custom

  • بخش زیادی از مشکلات که در تلفن های همراه اتفاق می‌افتد ، در اثر استفاده از نرم افزار های غیر رسمی است ، که دلیل استفاده این نرم افزارها استفاده از امکاناتی است، که در نسخه official این امکان وجود ندارد. برخی اپلیکیشن ها در نسخه official توسط شرکت سازنده محدود شده‌اند، به همین دلیل مشتری مجبور به استفاده از نسخه غیر رسمی Custom  می‌شود.

تعداد افرادی که نسخه غیر رسمی  را نصب می‌کنند بسیار کم است و بیشتر افرادی این کار را انجام می‌دهند نیاز خاصی از گوشی موبایل دارند.

  • دلیل دیگری که بعضی از کاربرهای تلفن همراه نسخه Custom را نصب می‌کنند تمایل به نصب  نسخه Android  بالاتر از آخرین نسخه اندروید در نرم افزارOfficial  است، بطور مثال شرکت سامسونگ برای یک مدل از دستگاه‌ها آخرین نسخه رسمی با اندروید 11 را ارائه داده است ولی کاربر تمایل به نصب نسخه اندروید 12 برای موبایل را دارد و در این صورت از نسخه غیر رسمی استفاده می‌کند.

نصب برنامه های جانبی

اپلیکیشن‌ها در گوشی‌های سامسونگ از دو منبع رسمی قابل دانلود و نصب هستند:

  1. Google Play : که برای تمامی گوشی‌های سیستم عامل اندروید در دسترس است. (بجز موارد خاص)
  2. Galaxy Store : اینstore  مختص محصولات سامسونگ است و به کاربران سامسونگ حساب کاربری رایگان می‌دهد تا بتوانند از اپلیکیشن‌های موجود در آن استفاده کنند.
  3. راه دیگه نصب برنامه‌های جانبی، دانلود و نصب از منابع غیر رسمی مثل مارکت های محلی است.

اپلیکیشن‌هایی که در مارکت‌های محلی در دسترس کاربران قرار داده شده، گاهی تفاوت هایی با نسخه همان برنامه در محل‌های رسمی دارد که می‌تواند باعث بروز بعضی مشکلات نرم افزاری موبایل بعد از نصب آن ها شود.
بنابراین بطور کلی توصیه می‌شود در صورت امکان برای نصب برنامه‌های جانبی، از مارکت های رسمی (یعنی همان Google Play و Galaxy Store) استفاده شود. دلیل این موضوع این است که هراپلیکیشنی پس از طراحی و پیش از در دسترس کاربر قرار گرفتن برای این مارکت‌ها، شرکت گوگل یا سامسونگ جهت تست فرستاده می‌شوند که مشخص شود این اپلیکیشن امنیت و کیفیت لازم برای در اختیار قرار گرفتن کاربر را دارد یا خیر و ضمنا گزارش‌های اختلال عملکرد برنامه‌ها دریافت و بررسی می‌شود تا برای بهبود آن اقدامات لازم انجام گیرد.

تفاوت عمدۀ مارکت های محلی  با گوگل پلی یا گلگسی استور

  • امنیت برنامه ها یکی از تفاوت‎های عمده است که به همان الگوریتم بررسی اپلیکیشن ها مربوط می‌شود. به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا این اپلیکیشن مشکل امنیتی و اختلال برای گوشی ایجاد می‌کند یا خیر؟!
  • تشخیص مدل دستگاه، گوگل پلی یا گلگسی استور این قابلیت را دارد که مدل دستگاه را تشخیص داده و اجازه نصب به برخی از برنامه‌ها را ندهد .

دغدغه عمده مردم، این است که ما یک گوشی SMART خریده‌ایم  و انتظار داریم اکثر برنامه‌ها روی گوشی نصب شود!

  • باید در نظر بگیریم، بعضی اپلیکیشن‌ها با توجه به ماهیت و کاربردشان، تغییراتی در دستگاه موبایل ایجاد می‌کنند، مانند اینستاگرام، واتس آپ و سایر اپ هایSocial Media … این اپلیکیشن ها به خاطر ماهیتشان دائما باید خودشان را به روزرسانی کرده و در Background گوشی باز باشند. این موضوع باعث بیشتر شدن مصرف باتری دستگاه می‌شود، باید در نظر داشته باشیم این ایراد برنامه یا گوشی موبایل نیست !

2-  همه گوشی‌ها در سیستم عامل خود Device Care  وSelf Test  دارند که باعث می‌شود تاحدی جلوی فایل‌ها و برنامه‌های مخرب را در دستگاه بگیرد، این برنامه ها انقدر سبک و ساده هستند که تاثیری روی عملکرد سیستم عامل گوشی نمی‌گذارند ولی حال اگه کاربری آنتی ویروس دیگری نصب کند، این امکان وجود دارد که روی کار سایر برنامه‌ها در دستگاه تداخل ایجاد کند.

چگونه از مشکلات نرم افزاری موبایل جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از آسیب‌های اپلیکیشن های مخرب بهتر است این موارد را رعایت کنیم:

  1. از منابع رسمی برنامه نصب کنیم
  2. برنامه هایی را نصب کنیم که کاربردشان را می دانیم
  3. برنامه های نصب شده را به روزرسانی کنیم
  4. اگر برنامه‌ایی نصب کردیم و بلافاصلۀ اختلالی در عملکرد دستگاه احساس کردیم این موضوع را بدانیم که این برنامه مخرب است و باید سریعا پاک شود.
  5. برنامه هایی را نصب کنیم که با مشخصات دستگاهمان همخوانی داشته باشد، مثلا اگر ما کاربر یک گوشی پایین رده یا میان رده هستیم نمی‌توانیم انتطار داشته باشیم برنامه‌ای که برای یک گوشی با مشخصات بالاتر طراحی شده روی دستگاه ما همان عملکرد را داشته باشد.