شرکت آبان همراه تجارت از 29 ام اسفند لغایت 13 فروردین تعطیل می باشد پیشاپیش سال خوبی را برای شما عزیزان آرزو مندیم.
Screenshot 2022-12-30 19.36.52

علت داغ شدن گوشی موبایل چیست؟

در لوازم الکتریکی و الکترونیکی بخشی از انرژی الکتریکی به گرما تبدیل می‌شود، در دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی بزرگ (مثال:لوازم خانگی، کامپیوترها و… ) این موضوع توسط سیستم‌های خنک کننده کنترل می‌شود ولی در گوشی‌های همراه فرآیند کنترل دما توسط نرم افزار دستگاه مدیریت می‌شود. همراه این مطلب از آبان همراه باشید تا در ادامه به دلایل شایع داغ شدن گوشی اشاره کنیم.

علت های نرم افزاری تاثیرگذار در داغ شدن گوشی

  1. یکی از دلایل اصلی گرم شدن بیش از حد تلفن‌های همراه، نصب و استفاده از برنامه‌های جانبی است که با توجه به ماهیتشان باعث استفاده از توان بیشتر سخت افزار دستگاه شده، یا باعث ایجاد تداخلات نرم افزاری می‌شوند. بنابراین افزایش دما دستگاه در زمان استفاده از برنامه‌های جانبی طبیعی بوده و به عنوان ایراد دستگاه در نظر گرفته نمی‌شود و فقط باید با استفاده درست از نرم افزارها مدیریت گردد. میزان گرم شدن در هر مدل و با توجه به نوع استفاده از دستگاه متفاوت است.
  2. نصب و استفاده از بازی ها و برنامه هایی که منجر به استفاده از حداکثر توان CPU و سایر بخش‌های سخت افزاری دستگاه می‌شود، یکی دیگر از دلایل داغ شدن موبایل است.
  3. نصب و استفاده از برنامه‌هایی که همیشه در پس زمینه در حال اجرا هستند، مثل برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی، خبری و … این برنامه‌ها با بروز دائم اطلاعات خود سبب داغ شدن گوشی می‌شود.
  4. مشکلات نرم افزاری در اثر نصب بد افزارها یکی از رایج ترین دلایل داغ شدن تلفن همراه است. برای اطمینان از حفظ سلامتی تلفن همراه خود بهتر است نرم افزارهای مورد نظرتان را تنها از مراجع مورد تایید دانلود کنید.
  5. به‌روزرسانی نکردن به آخرین نسخه نرم افزار رسمی دستگاه و برنامه‌های جانبی ممکن است سبب داغ شدن تلفن همراه شما شود. آپدیت‌های جدید همگی در جهت بهبود کارکرد تلفن همراه شما منتشر می‌شوند. به همین دلیل بهتر است به موقع آن ها را به روزرسانی کنید.

اشتباهات استفاده از تلفن همراه موثر در داغ شدن گوشی

  • استفاده مداوم از داده‌ها، وای فای و اتصال به بلوتوث
  • اجرای همزمان برنامه‌ها
  • روت کردن گوشی و استفاده از نسخه‌های غیر رسمی
  • تنظیم نور صفحه نمایش برای مدت طولانی و روشن ماندن زیاد صفحه نمایش در زمان استفاده از دستگاه
  • استفاده طولانی مدت از دوربین گوشی موبایل، به خصوص برای فیلمبرداری و مکالمات تصویری
  • قرار دادن طولانی مدت گوشی در شارژ
  • استفاده از گوشی در زمان شارژ
  • استفاده از باطری، کابل و آداپتور غیر اصلی
  • قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید
  • استفاده از قاب‌های محافظ غیر استاندارد

علت های سخت افزاری تاثیر گذار در داغ شدن گوشی

در بعضی موارد دلیل گرم شدن بیش از حد دستگاه مشکلات سخت افزاری مثل اتصال کوتاه در مدارات الکترونیکی، خرابی باطری و … است. این موضوع باید توسط کارشناسان فنی مجاز در مراکز خدمات رسمی بررسی و برطرف شود.

آیا داغ شدن گوشی ضرر دارد؟

به طور طبیعی استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها اینترنت و… ممکن است سبب داغ شدن موبایل شما شود؛ اما این داغ شدن اگر بیش از حد باشد نشان از وجود مشکل در موبایل شما است. دقت داشته باشید توان هر موبایل با دیگری ممکن است متفاوت باشد. به طور مثال در مقایسه دو مدل تلفن همراه ممکن است در یک مدل استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها زودتر سبب داغ شدن تلفن همراه نسبت به مدل دیگر شود.
داغ شدن غیر طبیعی تلفن همراه ممکن است طول عمر گوشی شما را کاهش دهد. برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از داغ شدن تلفن همراه بهتر است از قاب‌های محافظی استفاده کنید که از خروج گرمای اضافه از گوشی شما جلوگیری نمی‌کند. قاب های چرم مصنوعی و پلاستیکی از خروج گرما جلوگیری می‌کنند و انتخاب مناسبی برای کسانی که به طول عمر تلفن همراه خود اهمیت می‌دهند، نیست.